روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع» افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟
سرخط خبرها

اجرای نمایش دینی «آهوان» در مشهد آغاز شد | اثری که به عشق امام رضا(ع) ساخته شد

  • کد خبر: ۱۷۲۱۶۳
  • ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲
اجرای نمایش دینی «آهوان» در مشهد آغاز شد | اثری که به عشق امام رضا(ع) ساخته شد
نمایش دینی «آهوان» با نگاه به سرگذشت حضرت رضا(ع) از نیشابور تا مرو در مشهد آغاز شد.

به گزارش شهرآرانیوز، تئاتر دینی با عنوان «آهوان» در حوزه هنری خراسان رضوی، تماشاخانه استاد حسین نوری به کارگردانی محمد جهانپا و تهیه کنندگی موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با حضور علاقمندان به هنر‌های نمایشی و فرهیختگان و کارشناسان امشب ۱۰ تیرماه آغاز شد و تا ۲۶ تیرماه ادامه خواهد داشت.  

کارگردان این اثر هنری در خصوص ژانر نمایش «آهوان» گفت: آهوان اثری با قوانین استاندارد یک نمایش حرفه‌ای روی صحنه تئاتر است و تمامی عناصر آن مانند نورپردازی، گریم، سناریو و ... را دارد و یک نمایش دینی است نه آئینی. هر چیزی که کمک کند انسان به سمت انسان بودن برود جزو نمایش دینی است که نیازی به ادوات، انفجار، افکت‌های خاص صوتی و عرصه نمایش میدانی که در نمایش‌های آئینی بکار می‌رود نیست.  

جهانپا با بیان این مطلب که این دومین همکاری اش با موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس است اظهار کرد: این اثر ۱۶ بازیگر دارد که به همراه عوامل تولید به ۲۰ نفر می‌رسد. تولید یک اثر نمایشی این روز‌ها به لحاظ مالی سخت شده است و نیاز به حمایت مدیران از گروه‌های مختلف هنری است تا آثار متعددی تهیه شود. سالن‌های نمایش حوزه هنری و وزارت ارشاد با تخفیف در اختیار هنرمندان قرار گیرد تا هنرمندان وارد این فضا شوند.  

آهوان به عشق امام رضا ساخته شد

کارگردان نمایش «آش و آشتی کنان» درباره اینکه چرا به تولید اثری از زندگی امام رضا (ع) پرداخته است گفت: این کار دغدغه تمام کسانی است که درتیم هستند. شاید خیلی از هنرمندان بگویند الان زمان اجرای نمایش آیینی نیست؛ اما این اثر را به عشق امام رضا (ع) تولید کردیم که باید کاری را برای امام انجام بدهیم و صمیمانه از خدا خواستیم برای دیده شدن این نمایش کمک‌مان کند.  

جهانپا دعبل خزاعی، شاعر اهل بیت (ع) را کاراکتر اصلی اثرش معرفی کرد که شعر معروفش مورد تفقد امام رضا (ع) نیز قرار گرفته و او پس از اینکه ماجرای ولیعهدی امام را می‌شنود سفری را به سمت مرو آغاز می‌کند. مخاطب در این اثر با برکات حضور امام از فاصله نیشابور تا مرو و مظلومیتی که ایشان در این سفر داشته از نگاه دعبل آشنا می‌شود.

وی روایت‌های مستند و کمتر شنیده شده از عیون اخبار الرضا که جزو منابع محکم است و سعی دارد به روحیه پرسشگری نسل جوان در خصوص پذیرش ولایتعهدی از سوی حضرت رضا (ع) را پاسخ دهد از ویژگی‌های خاص آهوان دانست و افزود: عرصه تئاتر بسیار کوچکتر از سینما و تلویزیون است و یک اثر سینمایی ممکن است در روستایی دور دست هم دیده شود، اما با این وجود تئاتر به دلیل اینکه زنده است و مخاطب از نزدیک با شخصیت‌ها ارتباط برقرار می‌کند و هیچ حایلی بین مخاطب و صحنه نیست اثرگذاری بیشتری دارد.  

جهانپا در ادامه تاکید کرد: امام رضا (ع) برای همه است و جناح بندی ندارد. نگاه من و تیمم به این اثر معرفتی است. دوست دارم این اثر را همه ببینند و مورد استقبال مردم قرار گیرد و نقد‌های سازنده منتقدان را پذیراییم.  

گفتنی است نمایش «آهوان» به کارگردانی محمد جهانپا و نویسندگی مهدی سیم ریز، توسط موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی تهیه شده و از امشب ۱۰ تیرماه لغایت ۲۶ تیر، هر شب ساعت ۲۰ در تماشاخانه استاد حسین نوری واقع در حوزه هنری خراسان رضوی پذیرای هنردوستان مشهدی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->